Ordblindhed er vedvarende vanskeligheder ved at udnytte skriftens lydprincip. Man kan allerede forudsige ordblindhed fra en meget tidlig alder, bl.a. ud fra hvor varierede lyde,der benyttes som spæd. Hos større børn kan indikatorer være:
- Lille interesse i bogstaver og skrivning
- Vanskeligheder ved at lære bogstavernes navne og bytter rundt på rækkefølgen i korte ord fx. IS<>SI
- Ordblindhed i den nærmeste familie
Endnu tidligere, der kan sættes ind med lyd-ret træning og brug af LæseSkriveTeknologi, endnu bedre.Indsatsen kan sagtens begynde før skolegangen, og er gavnlig for ALLE, der er langsomme læsere eller ordblinde. Ak
-Læsning af lydbøger
-Benytte ”tale til tekst” på tablet eller smartphone
-Tale om sprog, fx sjove udtryk og ord
-Tapping, sansemotorisk understøtning af lydtræning
tiviteter kan være:
Følgevirkninger af ordblindhed:
Børns socialliv er ofte i skolen, hvor de måler sig mod hinanden, også på faglige færdigheder. Når en elev ikke oplever han/hun læser eller skriver lige så godt som andre, kan vedkommende udvikle undvigestrategier, for enten ikke at skulle udstille de manglende færdigheder over for kammeraterne eller for at holde på den sociale status. Undvigestrategier kan udfolde sig på mange måder: Blive klassens klovn, trække sig fra det sociale, blive urolig, blive ”doven” at lærerne er dumme og mange flere. En intervention i form af privatundervisning kan være vejen frem.
Lidt forsimplet kan man forklare ordblindhed sådan her:
Ordblindhed er en genetisk variant i hjernens opbygning, der gør det svært at koble bogstav og lyd. Ca 7% har denne variation. Heldigvis er hjernen plastisk, det vil sige at den kan ”omprogammeres” i et vist omfang.
Men lige som når vi træner vores muskler, så glemmer hjernen igen, hvis vi ikke holder træningen ved lige. Med god træning i både lyd/bogstav-færdigheder og teknologi, kan de fleste ordblinde det samme som alle andre.
Andre varianter:
Oftest ses gen-variationer i kombination med hinanden. Jeg er fx blond og har blå øjne. Disse forekommer tit sammen. På samme måde ses vanskeligheder i hukommelsesområdet tit hos ordblinde, i varierende grad.
En anden genetisk variant, der ses hyppigere hos ordblinde, er talblindhed. Talblinde har ofte svært ved at holde styr på rækkefølger, tid og rummelighed.