ER MIT BARN ORDBLIND?

Ordblindhed er vedvarende vanskeligheder ved at udnytte skriftens lydprincip. Man kan allerede forudsige ordblindhed fra en meget tidlig alder, bl.a. ud fra hvor varierede lyde,der benyttes som spæd. Hos større børn kan indikatorer være:

- Lille interesse i bogstaver og skrivning

- Vanskeligheder ved at lære bogstavernes navne og bytter rundt på rækkefølgen i korte ord fx. IS<>SI

- Ordblindhed i den nærmeste familie


Ring nu: 40 44 77 79
Vores 10 årig søn har haft stor gevinst af sit forløb hos Ordblindespecialisten. Han har forbedret sin læsning og ikke mindst fået større motivation og øget sit selvværd. Vi kan klart anbefale ordblindespecialisten til andre” Christina, mor til Elias, 10 år, Borup

TIDLIG INDSATS ER VEJEN FREM

Endnu tidligere, der kan sættes ind med lyd-ret træning og brug af LæseSkriveTeknologi, endnu bedre.Indsatsen kan sagtens begynde før skolegangen, og er gavnlig for ALLE, der er langsomme læsere eller ordblinde. Ak

-Læsning af lydbøger

-Benytte ”tale til tekst” på tablet eller smartphone

-Tale om sprog, fx sjove udtryk og ord

-Tapping, sansemotorisk understøtning af lydtræning

tiviteter kan være:

Følgevirkninger af ordblindhed:

Børns socialliv er ofte i skolen, hvor de måler sig mod hinanden, også på faglige færdigheder. Når en elev ikke oplever han/hun læser eller skriver lige så godt som andre, kan vedkommende udvikle undvigestrategier, for enten ikke at skulle udstille de manglende færdigheder over for kammeraterne eller for at holde på den sociale status. Undvigestrategier kan udfolde sig på mange måder: Blive klassens klovn, trække sig fra det sociale, blive urolig, blive ”doven” at lærerne er dumme og mange flere. En intervention i form af privatundervisning kan være vejen frem.

ORDBLINDHED ER EN GENETISK VARIANT

Lidt forsimplet kan man forklare ordblindhed sådan her:

Ordblindhed er en genetisk variant i hjernens opbygning, der gør det svært at koble bogstav og lyd. Ca 7% har denne variation. Heldigvis er hjernen plastisk, det vil sige at den kan ”omprogammeres” i et vist omfang.
Men lige som når vi træner vores muskler, så glemmer hjernen igen, hvis vi ikke holder træningen ved lige. Med god træning i både lyd/bogstav-færdigheder og teknologi, kan de fleste ordblinde det samme som alle andre.

Andre varianter:

Oftest ses gen-variationer i kombination med hinanden. Jeg er fx blond og har blå øjne. Disse forekommer tit sammen. På samme måde ses vanskeligheder i hukommelsesområdet tit hos ordblinde, i varierende grad.
En anden genetisk variant, der ses hyppigere hos ordblinde, er talblindhed. Talblinde har ofte svært ved at holde styr på rækkefølger, tid og rummelighed.

book samtale eller undervisning
allerede idag!

Det er hurtigt og nemt at komme i gang. Ring til mig og hør om mulighederne for at gøre skolelivet nemmere for dit barn.

  Gratis introsamtale pr. telefon.

  Vi sammensætter sammen jeres forløb med udredning og  hvilken undervisning i ønsker

  Faglig kompetent undervisning – 15 års erfaring med ordblinde-undervisning af personer mellem 8-72 år.

  Undervisning NU! – og ikke når det passer skolen.

Jeg kontakter dig hurtigst muligt. Jeg glæder mig til at høre fra dig :)

    Vi har fået en masse gode arbejdsrutiner hjemme, som vi ikke ville have haft uden din hjælp”. Stine, mor til Karla, 10 år
    ©Ordblindespecialisten 2021 - CVR: 38530607